Ook een duurzaam idee?


Hoe gaan we nog zuiniger om met CO₂ en hoe isoleren we onze huizen nog beter? Voor deze belangrijke opgaven bedachten de leerlingen van groep 7 en 8 in Zeeland ideeën. Dit deden ze tijdens twee gastlessen die door NME Zeeland worden gegeven: de 'Energietransitie' en het 'Warmte-experiment'.

Gastles 'Energietransitie':
Hoe kan Zeeland de uitstoot van CO₂ verminderen? Wat moeten we doen om voldoende duurzame stroom op te wekken? Hoe maken we het vervoer duurzamer? In deze gastles komt dit allemaal aan bod. We leggen een deel klassikaal uit, maar daarna zetten we de kinderen aan het werk. Net zoals het ging bij het opstellen van de Zeeuwse Energiestrategie maken we drie zogenoemde sectortafels. Aan elke tafel gaan de kinderen met elkaar de discussie aan.

Gastles 'Warmte-experiment':
Het Warmte Experiment bestaat uit vijftien handgemaakte minihuisjes met een ingebouwde thermometer, verschillende soorten isolatiematerialen en een warmte element (een soort verwarming). De opdracht luidt: ‘verwarming’ aan en isoleren maar! De minihuisjes worden door de leerlingen zo goed mogelijk geïsoleerd, wat is de invloed van de verschillende soorten isolatiemateriaal? Op hoeveel graden staat de thermometer in het begin en hoe warm is het in het huisje na twintig minuten?

Prinses Irene School, Goes

Deze groep 7 en 8'ers dachten na over:

• Laat alle treinen op zonne-energie rijden
• Laat alle auto's op water rijden
• Maak alle toiletten zuiniger in gebruik
• En eet geen vlees meer!

Foto: @de week zonder vlees

Den akker, Waarde

Deze groep 7 en 8'ers dachten na over:

• Plaats zonnepanelen in snelwegen
• Gebruik minder zodat je minder CO2 uitstoot
• Geef iedere inwoner een gratis zonnepaneel
• En vervang alle schoolstoelen door ‘fietsstoelen!

CBS op Dreef, Bruinisse

Deze groep 7 en 8'ers dachten na over:

• Geef auto’s een dagelijkse kilometer beperking
• Koop minder spullen en creëer minder Co2 uitstoot

De Linge, Kapelle

Deze groep 7 en 8'ers dachten na over:

• Maak vliegtuigen die op elektriciteit vliegen
• Maak elektrische auto's goedkoper en toegankelijk voor iedereen!

Koelmanschool, Goes

Deze groep 7 en 8'ers dachten na over:

• Een beloning als je met de fiets naar school gaat!
• Kleinere appartementen
• Kleinere scholen!

Pieter van Dijke school, Bruinisse

Deze groep 7 en 8'ers dachten na over:

• Een ondergrondse energie-opslag voor de winter!
• Treinen die elektriciteit opwekken en opslaan
. • En we moeten minder gas winnen

OBS de Bornput, Oostdijk

Deze groep 7 en 8'ers dachten na over:

• Iedereen moet kouder douchen
• Goedkopere electrische auto’s, zodat iedereen ze kan kopen
• En meer mensen moeten in 'Tiny Houses' gaan wonen!

Koningin Juliana school, ’S gravenpolder

Deze groep 7 en 8'ers dachten na over:

• Sla de warme lucht op van airco’s voor de winter
• Gebruik bio asfalt
• En wek energie op met luchtdruk!

Montessorischool de Basis, Goes

Deze groep 7 en 8'ers dachten na over:

• Panelen die ook energie opwekken in het donker
• Zonnepanelen in de ruimte
• Auto’s die rijden op CO2
• Met water stroom opwekken

Foto: @NASA

De Rank, 'S gravenpolder

Deze groep 7 en 8'ers dachten na over:

• Gratis OV
• Het bouwen met meer hout!
• En leg een zonneweg aan!

Juliana van Stolbergschool, Kapelle

Deze groep 7 en 8'ers dachten na over:

• Mensen thuis uitnodigen als het binnen koud is
• Bushokjes en verkeersborden van hout
• Glas (ramen) van grote gebouwen zonne-energie op laten vangen

Jouw school hier?

En jouw ideeën hier?

• ?